Binnen het IKC wordt onderwijs geboden aan kinderen van 4 – 13 jaar. Uw zoon of dochter zal dan ook geruime tijd in het IKC doorbrengen. Wij stimuleren de ontwikkeling van elk kind naar een optimale ontplooiing, waarbij de kinderen zich veilig en competent voelen. We werken vanuit een positief pedagogisch klimaat waarin ieder kind kan groeien en uniek mag zijn.
Jonge kinderen leren vooral spelenderwijs en door zelf te ontdekken. In de onderbouw worden de activiteiten en doelen binnen een thema aangeboden. Een thema biedt veel gelegenheid voor een afwisselend aanbod, zodat kinderen volop kunnen spelen, oefenen en leren.
Bij ons onderwijs gaan we uit van de totale ontwikkeling van een kind; sociaal-emotioneel, cognitief en motorisch. Vaardigheden in rekenen, taal en lezen zijn belangrijk; zij vormen de basis voor de andere vakken. Wij bieden ons onderwijs aan op drie niveaus. Op deze manier houden we oog voor de groep als geheel, maar er is ook aandacht voor de onderlinge verschillen in capaciteiten, vaardigheden en leerstijlen. Zo kunnen de kinderen zich op hun eigen niveau optimaal ontwikkelen. De ondersteuning voor de kinderen wordt door de eigen leerkracht in de groep gedaan.
Zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie van de leerlingen spelen een belangrijke rol. We willen de kinderen bewust maken van hun eigen ontwikkeling en leerdoelen. We streven ernaar dat de kinedren zélf ook onderdeel zijn van hun eigen leerproces.
We volgen en begeleiden kinderen, zodat ze met al hun talenten goed tot hun recht komen. Wij kijken naar de resultaten van kinderen door middel van observaties en (onafhankelijke) toetsen. Deze gegevens worden geanalyseerd zodat in kaart gebracht kan worden hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt. De ontwikkeling van kinderen verloopt niet altijd volgens een vast patroon en is mede afhankelijk van hun capaciteiten. Er zullen dus verschillen zijn. De ene leerling heeft meer ondersteuning nodig dan de ander. We proberen zo goed mogelijk met die verschillen om te gaan door in te spelen op de (onderwijs)behoeften van de leerlingen.
Hier kunt u het document vinden over Gedrag op IKC De Kindertuin met pestprotocol.
Onze kindcentra werken allemaal vanuit de missie en visie van UN1EK, maar geven hun eigen invulling aan het onderwijsprogramma. Ieder kindcentrum heeft een 'couleur locale', een eigen profiel en aanpak. Zo werken zij met eigen thema's, hebben zij ieder op hun eigen manier aandacht voor de ontwikkeling van de kinderen, werken zij met verschillende (vernieuwende) onderwijssystemen en is er ruimte voor verdieping en verbreding.
Wat is een UN1EK Kindcentrum?
Was is de missie en visie van UN1EK?
Hoe bewaakt UN1EK de kwaliteit?